Decoratie kindermolen kermis Gent (foto MDB) |
Freaks
Gisteren tekenden we present voor de officiële opening van
de kermis op het Sint-Pietersplein in Gent. Die vond plaats onder de
gerestaureerde koepel van de Sint-Pieterskerk. Op het eerste gezicht een
vreemde plaats om bier en wijn te drinken, oliebollen of appelbeignets te
verorberen en een draaiorgel te laten spelen.
Maar de foorreizigers of forains hebben altijd een grote
eerbied gehad voor de katholieke kerk. Ik herinner mij nog levendig de
kapelwagen die elke kermis op het Sint-Pietersplein aanwezig was.
De peetvaders van de grote families foorreizigers stonden in
kleine groepjes bij elkaar.
‘C’est de Busch,’ lachten zij wanneer een in het wit
gestoken man een grote schaal heet appelgebak met bloemsuiker presenteerde. Je
moet ervoor oppassen was de ironische boodschap.
Het grijze haar strak achterover gekamd. Een reusachtige
ring aan de pink.
Max, Busch en Abel. Het zijn drie concurrerende families.
Elk baten zij een aloud gebakkraam uit.
Het beroep van foorreiziger wordt veelal overgeleverd van
generatie op generatie. Er zijn niet alleen de bakgeheimen bijvoorbeeld. In een
attractie moet zeer veel worden geïnvesteerd. En om een standplaats te
bemachtigen wordt per lopende meter betaald.
Vroeger was de foorkramer zelf vaak de attractie. Je had acrobaten en goochelaars. Maar ook freaks.
Vroeger was de foorkramer zelf vaak de attractie. Je had acrobaten en goochelaars. Maar ook freaks.
De meest schokkende film over dit thema is de Amerikaanse dramafilm
‘Freaks’ van Tod Browning uit 1932. De film maakte destijds zoveel ophef dat
hij in Groot-Brittannië liefst dertig jaar lang verboden bleef. Van de
oorspronkelijke anderhalf uur bleven na een testvertoning amper zestig minuten
over.
In de film maken we kennis met allerlei misvormde creaturen.
Zo is er Prince Randian of de menselijke torso, wiens act erin bestaat om
zonder handen een sigaret te rollen, vervolgens een lucifer af te strijken en de
sigaret op te steken. In de generiek zijn sommigen onder hen enkel onder hun
artiestennaam terug te vinden. Zoals
Josephine Joseph, Schlitzie of Koo-Koo the Bird Girl. Alsof zij verder
niet over een identiteit beschikken.
Wanneer Cleopatra, de beeldschone trapeziste, te weten komt
dat Hans the midget zoals hij zichzelf sarcastisch noemt, over een fortuin
beschikt, besluit ze hem dit in een samenzwering met de kolos Hercules afhandig
te maken.
Ze maakt Hans het hof. In de circustent wordt een trouwfeest
gehouden.
Wanneer de freaks in een soort brabbeltaal ritmisch
scanderen ‘Gooble, gobble, gooble, gobble, we accept her one of us,’ gaan de
ogen van Cleopatra open. Dronken schreeuwt ze uit: ‘You freaks!’
Maar de wraak van de freaks is zoet. Wanneer Cleopatra
probeert Hans te vergiftigen, komen zij tijdens een stormachtige nacht dreigend
opzetten.
De film is een ode aan de solidariteit van de freaks. In de meedogenloze
wereld van circus en variété konden zij zich enkel op deze wijze staande
houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten