Still uit 'Il mio viaggio in Italia' (foto MDB) |
Sicilië
In ‘La terra trema’ (1947) vertelt Luchino Visconti het verhaal
van een groep Siciliaanse vissers. De vissers verzetten zich tegen de
uitbuiting door de tussenhandelaren die afkomstig zijn uit het noorden. Een van
hen, Antonio, gooit de weegschalen van de uitbuiters van de rotsen.
Als in een lied weerklinkt de dialoog bij nacht tussen de
vissers en een man op de wal.
‘Wat hebben jullie gevangen?’
‘Ansjovis’.
‘Waar?’
‘Ver weg.’
Maar dan slaat het noodlot toe. Vissers hebben maar een ding
te vrezen: het weer. Bij een van de tochten op zee verliest de jonge visser Antonio
alles wat hij bezit: zijn netten, de riemen, het zeil.
Daarop wordt hij door de tussenhandelaren vernederd.
‘Het verloren schaap is terug.’
Bovendien moet hij voortaan drie vierde van zijn vangst
afstaan.
‘La terra trema’ toont de rauwe armoede op het eiland Sicilië. In
zijn documentaire film ‘Il mio viaggio in Italia’ vertelt Martin Scorsese hoe
de Sicilianen gedurende duizenden jaren zijn bezet. Achtereenvolgens door de Feniciërs, de Grieken, de Romeinen, de
Byzantijnen, de Saracenen, de Fransen en de Spanjaarden. En in de twintigste
eeuw door de nazi’s en de Amerikanen.
Het verklaart de afkeer van het Siciliaanse volk tegenover
de overheid. Voor hen is zij een vreemde, bezettende macht. Bijgevolg kun je
niemand vertrouwen. Behalve je eigen familie.
Luchino Visconti is anders dan De Sica en Rossellini
afkomstig uit een adellijk milieu.
Maar zijn leven lang bleef de regisseur lid van de
communistische partij. Het is in opdracht van die partij dat hij ‘La terra trema’ regisseerde.
Oorspronkelijk bedoeld als een documentaire film maakte Visconti van ‘La terra trema’
een speelfilm. Met documentaire inslag. Want de film is gedraaid op locatie in
Sicilië. Met amateurs als acteurs.
Maar niemand die zo goed het op zee gaan in gammele bootjes
en het ophalen van de netten kon spelen als de Siciliaanse vissers zelf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten