Still uit 'Il mio viaggio in Italia' (foto MDB) |
Pomodoro
Ik was zeventien en las in het werk van Mario Puzo. Le parrain of The Godfather. Het
boek waarop Francis Ford Coppola later zijn gelijknamige en beroemde driedelige
filmreeks baseerde. Met in het eerste deel als hoofdrolspeler Marlon Brando.
Die al schitterde in ‘The wild one’, een film over de doelloosheid van de
Amerikaanse jongeren in het begin van de jaren 1950. Brando sprak hees en had volgens
de overlevering tussen tanden en kaken watten gepropt.
In het derde deel heeft Michael Corleone, gespeeld door Al
Pacino, de macht uit handen gegeven. Hij wordt verteerd door de broedermoord die hij heeft gepleegd en wil
maar één ding: dat zijn neef de interesse voor zijn dochter definitief
achterwege laat.
De neef is jong en knoopt opnieuw aan bij de traditionele
middelen van de georganiseerde misdaad: het meedogenloze geweld. Tijdens een
operavoorstelling op Sicilië waar de zoon van Michael de hoofdrol speelt,
worden één na één de vijanden op een gewelddadige wijze uitgeschakeld.
Ik krijg opnieuw koude rillingen wanneer ik denk aan de
scène op de trappen van het Teatro Massimo in Palermo waar Michaels dochter (Sofia
Coppola) door een schot uit een geweer wordt geraakt. Hoe zij eerst niet lijkt
te beseffen dat de dood haar heeft ingehaald. De onontkoombaarheid van te
behoren tot de clan van de Corleones.
The Godfather heeft het beeld over de georganiseerde misdaad
in Amerika en Italië bepaald. Donker. Romantisch.
Deze week keek ik naar ‘Goodfellas’ van Martin Scorsese.
Een van de figuren die leeft van de misdaad trouwt met een
Joods meisje. Op de bruiloft maakt het meisje kennis met zijn ‘familie’.
‘Alle jongens blijken hier Peter of Paul te heten. En alle
meisjes Maria.’
De verering van Maria, de familie en de moederbinding. Het
zijn steeds terugkerende motieven in de mediterrane culturen.
In de film belanden enkele van de misdadigers in de
gevangenis. Ze genieten er van allerlei privileges. Zo mogen ze zelf koken. Het
is aandoenlijk om te zien hoe een van hen knoflook snijdt. Precieus en fijn.
Met behulp van een scheermesje.
Het scherpt mijn appetijt. Ik kook spaghetti. Maak saus
klaar zoals ik die heb leren kennen in Italië. Dat wil zeggen met gedroogde
zongerijpte tomaten. Een klein doosje pomodoro en veel look. Daar boven op
strooien we vers geraspte Parmezaan. En drinken er een half flesje Siciliaanse
wijn bij. De hele nacht geniet ik nog na van de scherpe looksmaak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten