Detail poort opera Gent (foto MDB) |
Bravo, bravo!
Gisteren gingen we naar de opera. Op het programma stond een
uitvoering van Khovansjtsjina, een opera van Modest Moesorgski. In een
bewerking door zijn landgenoot Dmitri Sjostakovitsj.
In 1975 werd de beroemde film Pantserkruiser Potemkin van Sergej
Eisenstein voorzien van delen van de symfonieën van Sjostakovitsj. Wat mij
ertoe brengt Khovansjtsjina een revolutionaire opera te noemen, die in de
instrumentatie van Dmitri Sjostakovitsj voor het eerst werd opgevoerd op 25
november 1960 in het Kirovtheater in Leningrad.
Het verhaal situeert zich op het einde van de zeventiende
eeuw. In de troebele tijd net voor de hervormingsgezinde tsaar Peter de Grote
in Rusland de troon bestijgt. Allerlei fracties strijden om de macht en staan
elkaar daarbij naar het leven.
Reusachtige wijzers van een klok tonen de verschillende
episodes aan. De schaduwen van de figuren worden zoals in de Duitse
expressionistische film uitvergroot en vertekend.
Groots is de prestatie van de Russische zangers. Wat een
kracht brengt de basstem voort van Ivan Khovanski, de leider van een
wreedaardige militie die Moskou teistert. Al te menselijk is de rol van Marfa,
minnares van diens zoon, die zich ondanks zijn vernederingen over hem ontfermt.
Indrukwekkend is de slotscène waar de oud gelovigen overgaan
tot een collectieve zelfverbranding.
Ik geniet van de prachtige zalen. Met vrouwenbeelden die de
zoldering schragen. Zoals in de tempels van het oude Rome.
Op het plafond van de operazaal lees ik de namen van
beroemde theaterauteurs zoals Schiller en Shakespeare. Daaronder de namen van musici:
Weber en Bellini.
Tijdens de pauze ontmoet ik een vroegere professor in de
Duitse taal.
‘Wat ik mij nog herinner,’ vertel ik, ‘ is de les die je gaf
over de Duitse orthografie in de periode van de barok.’
De professor draagt een Goethelok. Bij het begroeten buigt
hij steeds licht voorover. Zijn de barok en de opera niet ontstaan in Italië.
Het land waar emoties hun gelijke niet kennen?
Op het einde van de opvoering krijgen de uitvoerders van het
publiek een staande ovatie.
Hier en daar wordt geroepen: ‘Bravo, bravo!’.
Naadloze overgang van Rusland naar Italië
BeantwoordenVerwijderen