zondag 23 september 2018

Herfstverhalen


Verlangen

Turkish delight is zo cliché voor een poëziefestival, zei de dichteres van Turkse afkomst met wie ik samen op het podium had gestaan. Maar neen, antwoordde ik, het doet mij denken aan Turks Fruit van Jan Wolkers, een boek dat de wereld voor mij opende.
Ondertussen wandelden wij langs het water onder een hoge brug. Weet je dat ik pas in de jaren zeventig voor het eerst Turkse mensen zag, ging ik verder. De vrouwen droegen onder hun rokken brede lange broeken. En hadden onder hun hoofddoek een kleurrijke band. Daarna kwamen de films van Yılmaz Güney, Yol of De weg en Sürü, De kudde.
Dat is normaal antwoordde de veertigjarige dichteres met de gebroken stem. Vroeger dan dat kun je hier immers geen Turkse mensen hebben gezien.
Het is waar. Mijn beeld van de Turkse cultuur is geïdealiseerd. En toen mijn lerares Turks van Koerdische afkomst ons in de les een hedendaagse Turkse film liet zien die zich afspeelde in een moderne stad, was ik diep ontgoocheld. Ik voelde mijn beeld van de Turkse cultuur helemaal onderste boven gehaald. Films over het platteland wilde ik zien, zoals het drieluik Süt, Bal en Yumurta of Melk, Honing en Ei.
Ondertussen heb ik mijn beeld van de Turkse cultuur gelukkig bijgesteld. Dat wordt niet langer bepaald door de yerli dizi of de streekgebonden televisiereeksen. Maar toch is het jammer. Niet meer te kunnen dromen van een ongerepte wereld waar geen westerse consumptie bestaat. En waar het leven enkel draait om datgene waar het zou moeten om draaien: weemoed, verlangen en troost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten