zondag 20 april 2014

Overwinteren in Spa

Nest everzwijnen (foto MDB)


Even dwarfs started small

In het bos deed Nomade een lugubere vondst. Een half opengereten eend. Met in haar buik een ei dat nog intact was. De bovenkant van het onfortuinlijke dier was weggevreten.
‘Het moet pas gebeurd zijn,’ zegt Nomade, ‘want overal lagen nog pluimen verspreid.’
‘Wat doet een eend in het bos?’ vraag ik mij af. ‘En welk dier zou dit wrede schouwspel van leven en dood hebben veroorzaakt?’ Ik gok op een vos.
Het beeld blijft mij bij. Ook wanneer we in het dierenpark in La Reid enkele idyllische taferelen mogen aanschouwen. Een troep everzwijnen. De dieren koesteren zich in de warmte van het zonlicht. Twee mannelijke evers grommen vervaarlijk. Ze gunnen elkaar het licht van de zon niet. Een jonger dier wordt consequent aangepakt.
‘Kijk,’ zegt Nomade, ‘twee zeugen hebben jongen. Ze zijn nog heel erg klein.’
Ik zie twee keer een nest jonge dieren. Hun vacht is nog niet behaard, zoals je dat van een everzwijn mag verwachten. Ze hebben lichtbruine strepen op hun rug. Wanneer het moment gekomen is om gezoogd te worden, kruipen ze over elkaar heen om het beste plekje aan moeders lijf te bemachtigen. Daarna liggen ze lekker tegen het moederdier aan.
Het doet mij allemaal denken aan een van de wreedste films die ik heb gezien: ‘Even dwarfs started small’ van de Duitse cineast Werner Herzog. Daarin laat Herzog dwergen in een instelling een van de opvoeders, ook een dwerg, gijzelen. Daarna breekt de grote anarchie uit. In een vlaag van sadisme keren de dwergen zich tegen hun zwakkere soortgenoten.
De boodschap van de cineast is duidelijk: in tijden van chaos komt het slechtste in de mens naar boven. Herzog toont parallellen met de dierenwereld. Die is even meedogenloos. Een mank lopende kip wordt door de andere kippen kapot gepikt. De dwergen doden een zeug, waarna de biggen in een wanhopige poging om te overleven, blijven zuigen aan de dode moeder. En zo het laatste leven aan het dier onttrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten