dinsdag 15 april 2014

Overwinteren in Spa

Luna in de woonwagen (foto MDB)


Koude

IJzig koud is het op de hoogvlakten in de Ardennen. Lente. En het kwik meet nul graden. NUL GRADEN. Nomade lacht met mijn kouwelijke ingesteldheid. ‘Wacht maar tot deze winter de sneeuw rond onze woonwagen metershoog ligt,’ zegt zij. Om dit te illustreren duidt ze met haar hand de hoogte aan waar de sneeuw zo ongeveer zal liggen.
‘We zullen rondom onze woonwagen met de schop een weg moeten banen,’ bezweert zij.
Deze morgen werd ik om vijf uur wakker. Of het van de koude was, weet ik niet. Wel weet ik dat ik bedacht dat wanneer je met je oogleden knippert en je wimpers aanvoelen als blokjes ijs in een glas martini, het wel heel erg koud moet zijn.
Ik keek naar buiten. De lucht kleurde bleekroze. Het begin van de dag. Allerhande vogels begonnen als gek te kwetteren. De natuur komt tot leven. Zo ook de mens toen hij nog leefde volgens het ritme van de natuur. Op weg naar Ilmenau, de laatste reis die Goethe maakte, nam de grote Duitse schrijver om vijf uur in de ochtend de postkoets. Ook tijdens zijn reis naar Italië was het telkens vroeg opstaan.
De koude lijkt Nomade niet te deren. Vanmorgen vertrok zij naar de markt. Beladen met allerhande streekproducten, paté, kaas en confituur van Aubel, kwam zij terug. En met haar verhalen natuurlijk.
‘Ik heb verbroederd met een echte Bourgondiër,’ vertelt zij mij. ‘Ik ben al uitgenodigd op het grote feest van paasmaandag hier in de buurt,’ voegt zij er nog aan toe.
Zij heeft ook brood mee uit Sankt-Vith. Het brood met paté en de kaas uit de Hoge Venen smaken uitstekend. Daarbij een biertje gebrouwen in de abdij van Orval.
‘Ik ga met Luna foto’s maken in het bos,’ zegt Nomade, ‘ongelooflijk wat je daar allemaal aan bloemenpracht ziet: bosanemonen, hyacinten enzovoort.’
Ik probeer het vuur in onze woonwagen aan de praat te krijgen. Na enkele vergeefse pogingen lukt het mij uiteindelijk. Waardoor mijn vingers niet meer verkleumd zijn.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten