woensdag 16 april 2014

Overwinteren in Spa

Rodchenko (foto MDB)


Krantenman

Krantenman laat niet vlug in zijn kaarten kijken. De ruimte waarin hij zich beweegt meet naar schatting drie, vier meter in de lengte. Maar zij is hooguit een meter diep. Zodat Krantenman als een marionet enkel van links naar rechts kan bewegen.
‘Dat maakt mij niet uit,’ zegt Krantenman. ‘Ik heb jarenlang in de woestijn geleefd.’ Daarna somt hij de landen op waar hij zijn loopbaan als bodemdeskundige heeft doorgebracht. Hij vertelt over Oman. In dat woestijnland wonen maar twee miljoen mensen. Maar het is vele malen groter dan België. Daar had Krantenman dus ruimte genoeg.
‘Ik heb er ooit een leguaan gezien, zo groot als een konijn,’ zegt hij. ‘Aussi gros comme un lapin.’ We spreken Frans en Nederlands door elkaar. Na zijn studie in Huy als industrieel ingenieur volgde hij een opleiding bodemkunde aan de Universiteit Gent.
De smalle ruimte waarin hij zich beweegt is zo’n typische jaren zestig verbouwing. Eigenlijk niet veel meer dan een vitrine gemaakt van koper. Waarin vroeger pralines werden verkocht. Zo zie ik tenminste de pralinewinkeltjes van Leonidas voor mij in het Brussel uit mijn jeugd.
‘Connaissez-vous un bon boulanger ici dans les environs,’ vraag ik.
‘Ah oui, il faut continuer jusqu’à la dernière route avant la gare,’ antwoordt hij. ‘Il s’appelle Muller.’
‘C’est un nom allemand,’ werp ik op. ‘Ah oui,’ zegt Krantenman, ‘mais de longtemps.’
Zou bakker Muller hier ook al hebben gewoond toen de Duitsers Spa binnenvielen en keizer Wilhelm het kuuroord bezocht ?’ vraag ik mij af.
Vanmorgen meldde ik mijn vriend fier dat ze daar bij Muller nog van dat echt donker Duits brood hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten