woensdag 10 september 2014

MARIJN



scène 2

Marijn zit op de sofa, naast hem de radio, hij probeert er muziek uit te krijgen
het groene lampje brandt
Scholmiester komt op

Scholmiester
is ’t er geen belet?

Marijn
metronoom op tempo van een klok
lacht grinnikend, zijn gouden tanden komen bloot

hoe zou ’t er nu belet zijn, Scholmiester?
een pintje?
maar ge moet er zelf achter gaan
en brengt voor mij nen Tuborg mee

Marijn zet de radio uit

in zestig moesten we ons klaarhouden
d' er waren troebelen in de Congo
de commando’s hadden groene mutsen
het enigste verschil met de paracommando’s
was dat wij niet moesten springen
maar voor de rest was de opleiding gans hetzelfste
we moesten al drijvend de Maas oversteken
z’ hebben ook geprobeerd om mij te leren zwemmen
ze pakten mij vast en smeten mij in ’t water
ik begon te spertelen en ben twee keren onder gegaan
daarachter hebben ze mij eruit gehaald
ik was feitelijk marconist
we kregen opleiding en moesten alle codes vanbuiten leren
dat was voor mij geen probleem
in die tijd waren we gekazerneerd in Duitsland
mijne maat heette Louis
hij was nen bokseur
als ‘t er miserie was in een van de café’s
dan riep ik: Louis!
Louis kwam dan af
en hij gaf diene ene nen uppercut
dan moest de militaire politie tussen komen
z’ hebben ons alle twee opgepakt
en opgesloten
ik heb zes weken in Lantin gezeten
daarachter hebben ze beslist om
ons alle twee uit elkaar te houden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten