zondag 21 september 2014

MARIJN



DEEL 2

scène 1

vertrouwde interieur
klein tafeltje, twee houten stoelen
Marijn en Felix zijn aan het kaarten
tussen hen een grote tros bananen
metronoom op tempo van een klok

Felix
wat vindt ge van de bananen?
‘k heb er meegebracht

Marijn antwoordt niet, eet een banaan

hoeveel zakskes cement, peinst ge?
kost ik opheffen
mee mijnen kruiwagen
zo een zakske van vijfentwintig kilo

het kaarten gaat ondertussen verder

met gemak drei zakskes

Marijn
’t is aan u voor uit te komen

Felix
in ’t dorp had alleman
schrik van mij
als ik de zaterdagavond op een bal toekwam,
dan weken z’ allemaal  uit

op ne keer had ik te doen met enen zijn vrouw
als t’ hij naar zijn werk was kwam ik bij haar thuis
hij wist dat
maar in enen keer zegt hij tegen mij
allez Felix, zo zegt hij
wat moeten de mensen daarvan peinzen

en ik antwoordde hem:
wat dat de mensen daarvan gaan peinzen?
ik ga d’er alleszins aan niemand niets van vertellen
en als gij ook uw muile houdt
dan gaan de mensen daar niets van weten

Marijn
pijkens is troef

Felix
pakt u nog een banaan
dat zal u goed doen

ik heb ne keer
op enen voormiddag
bij drei verschillende vrouwen
geweest

van ten negen tot ten twaalve
bij drei verschillende!

Marijn
troel

Felix
pastroel

Marijn
grote miserie

1 opmerking: