zaterdag 20 september 2014

MARIJN



scène 6

kerstavond, zeer koud, Marijn zit in de sofa, heeft dikke winterjas aan
op zijn knieën Scholmiester, ruimt sneeuw met een vuilnisblik

Marijn
maar laat dat toch zijn
om de liefde Gods
’t is vanzelf gekomen
’t zal wel vanzelf weggaan ook

‘k ben gevallen
met uw eten in mijn hand
’t is allemaal uit de pot gevallen
in de sneeuw
gans diene kalkoen die uw vrouw zo
schoon heeft klaargemaakt
maar ‘k heb hem opgeraapt
en weer in de pot gestoken
tesamen met de kroketten

mijn moeder maakte altijd kalkoen
gereed op kerstavond
dat is nu al de tiende keer dat ik op kerstavond
bij u kom
daarvoor bracht gij altijd het eten bij ons thuis
weet ge nog?
dan leefde Mariëtte nog
ze kon niet slikken
en daarom mixte uw vrouw dat allemaal

maar laat dat nu toch zijn, Scholmiester
’t is vanzelf gekomen
en ’t zal wel vanzelf weer weggaan!

Scholmiester
hoe meer dat ik schep
hoe meer dat er gelijk weer bijkomt
wat hebt gij daarmee uitgestoken
‘k zal ne keer voelen onder de drempel

Scholmiester voelt met zijn hand diep onder een denkbeeldige drempel
haalt een vod tevoorschijn

Ah, ’t is die vod die alles verstopt heeft

Nu begint de ellende pas goed

Marijn
oei oei, steekt zere die vodde weer
ik heb ze onder dienen drempel gestoken
tegen d’ overstromingen

laat het zijn
laat het toch zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten