woensdag 6 juli 2016

Tocht aan het begin van de zomer


Schloss Linderhof, Venusgrot
Venusgrot

Omgeven door hoge bergen op de grens tussen Beieren en Tirol bevindt zich Schloss Linderhof. Geïnspireerd door de grandeur van het hof van de Franse koning Lodewijk XIV. Boven het kleine kasteeltje verheft zich de Venustempel. Waterpartijen. Een reusachtige fontein met meermannen.
Binnen pracht en praal. Neobarok en rococo. Van de toenmalige tsarin kreeg Ludwig bij de totstandkoming van het slot kostbare edelstenen. Portretten van Lodewijk XIV en Madame de Pompadour. Het slot was nochtans niet bedoeld om bezoekers te imponeren. Die liet de mensenschuwe Ludwig immers niet toe. Hij leefde bij voorkeur 's nachts. In het licht van kroonluchters met soms meer dan honderd kaarsen.
Ludwig was amper achttien jaar oud toen hij de Beierse troon in 1864 besteeg en raakte vrijwel onmiddellijk verwikkeld in een reeks oorlogen in het kader van de Duitse eenmaking. Hij betreurde dat Duitsland onder de leiding van Pruisen in 1870 oorlog voerde met Frankrijk. En al helemaal dat de Duitsers het heilige Versailles ontwijdden.
Als marionettenkoning was Ludwig op zoek naar een identiteit. Die vond hij in eerste instantie in de grandeur van zijn naamgenoot Lodewijk XIV. Tot hij zich ging verdiepen in het werk van Richard Wagner. Net als Wagner was Ludwig gefascineerd door de Duitse middeleeuwen, waarmee hij al rijkelijk was geconfronteerd in Hohenschwangau, de burcht van zijn vader. In Wagner vond Ludwig een geestesgenoot.
In het park van Schloss Linderhof liet Ludwig niet minder dan drie levensgrote decors bouwen voor de opera’s van Wagner. De blauwe grot of de Venusgrot was gebouwd naar Tannhäuser. Druipstenen, een meertje en een waterval. Op het meer een kleine boot. In de Venusgrot wisselt het licht van rood naar blauw. Ik denk aan een verhaal van de Amerikaanse auteur Charles Bukowski. Zijn alter ego probeert opnieuw in de moederschoot te belanden en huilt daarna tranen van onmacht.
Ludwig identificeerde zich met de jonge ridder Parsifal, die op zoek gaat naar een lans. Parsifal belandt bij de heremiet Gurnemanz, een vroegere ridder van de Ronde Tafel. Voor die scène uit Parsifal, de laatste opera van Wagner, liet Ludwig de hut van Gurnemanz bouwen.
Ludwig leefde in een droomwereld en vond in Wagner de kunstenaar die zijn dromen omzette in Gesamtkunstwerke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten