vrijdag 19 december 2014

Italiaans dagboek



s.chirulli, trulli (foto MDB)
Viva la Letteratura!

‘Thuis zijn wij met zes kinderen,’ zegt Santina. ‘Wij zijn alle zes uitgeweken,’ voegt zij er nog aan toe. ‘In het zuiden van Italië is geen werk te vinden.’
‘Vroeger was het zuiden van Italië rijker dan het noorden,’ vertelt Nomade. ‘Maar daarop heeft het noorden Zuid-Italië gedomineerd.’

‘Viva la Letteratura !’ schrijft Santina.
Ze stuurt mij een van haar gedichten, met als titel ‘La mia terra’.
Hiermee bedoel ik mijn land, schrijft zij. Maar ook de aarde waar de olijfbomen van mijn vader op groeien.
In het gedicht vergelijkt zij de amandelboom en de olijfboom. Wanneer het lente is, klampt het groen zich verlegen vast aan de takken van de amandelbomen. Binnenkort zullen de bloesems volgen.
De olijfbomen daarentegen zijn groen gebleven zoals altijd.
Zij besluit met de uitroep: ‘Lente bij mij thuis!’.

Het verlangen naar de streek van herkomst. Het thema komt zo vaak terug in het werk van de Turkse dichters. Bij mijn lievelingsdichter Nazım Hikmet bijvoorbeeld.

‘Mijn vaderland
de sterren
of mijn jeugd
wat is het verst van mij verwijderd?’

schrijft Nazım Hikmet in het gedicht ‘Karlı kayın ormanında’ - ‘In het besneeuwd beukenbos’ (Moskou, 14 maart 1956).

Het verlangen is het sterkst in de lente. Zo vele Turkse dichters verbleven in de gevangenis. Zo ook de dichter Ahmed Arif.

‘Heb je het gehoord?
Mijn familie heeft groene lente-uitjes gestuurd,
Mijn sigaret ruikt naar anjers
Thuis in de bergen is de lente aangebroken…’

(‘Içerde’ - ‘In de cel’ fragment)

La mia terra

Il mandorlo verde
adesso
comincia a riempirsi.
Verde che timidamente
si attacca ai rami
che
presto saranno colmi di fiori.

Gli ulivi sono rimasti
tali e quali a sempre.

Primavera a casa
mia!

2005-2008








Geen opmerkingen:

Een reactie posten