maandag 29 december 2014

Overwinteren in Spa

Wandeling met hond (foto MDB)


Stalingrad
‘Ken je die film van Chaplin,’ vraag ik aan Nomade, ‘waarin hij verstijfd van honger en koude achterna wordt gezeten door zijn vriend Jim.’
Ze zitten allebei in een blokhut in het Hoge Noorden. Er woedt een sneeuwstorm. Big Jim is zo hongerig dat hij in het kleine mannetje een kakelende kalkoen ziet. Big Jim draagt een jas gemaakt van het vel van een beer waardoor hij er nog imposanter uitziet.
We zitten in onze caravan. Buiten ligt er sneeuw. Het is hier zo koud dat we binnen aan ons caravantafeltje eten met onze jassen aan. Mijn jas houdt het midden tussen die van Big Jim en een pilotenjas. Ik vond hem jaren geleden in een vintagezaak.
Onderweg kochten we in de buurt van Malmédy tweedehands langlaufski’s. Ondanks onze winterbanden diende Nomade uit te stappen om onze oude Volvo 460 over een helling te duwen. Een keer je stilstaat, is het bijna onmogelijk om weer vooruit te komen. De wielen van de auto glijden altijd dieper in de sneeuw en vormen een ijslaag.
‘Niet te verwonderen dat het Duitse leger bij Stalingrad in de pan werd gehakt,’ zeg ik. ‘Zij geraakten gewoonweg niet vooruit in de sneeuw.’
‘Wist je dat Stalin om de opmars van het Duitse leger te verhinderen troepen uit het verre Siberië inzette,’ vervolg ik. ‘Die Siberische soldaten waren het gewoon om zich met ski’s over de sneeuw voort te bewegen. Ze gebruikten sleeën die werden getrokken door rendieren.’
Toen we vanmiddag op onze camping aankwamen, cirkelden boven onze hoofden twee roofvogels. Hun vlucht en het geluid dat zij voortbrachten, deden mij denken aan ‘De wezel’ van striptekenaar Dieter Comès. De overleden auteur was afkomstig uit de Oostkantons. Hier vlakbij dus. Hij was benevens striptekenaar ook druïde.
Overwinteren in Spa. Het brengt ons bij de essentie van de dingen. Voedsel, licht en warmte. De camping is ongeveer verlaten. Op enkele residentiële bewoners na. Die hebben hun staande caravan versierd met een reusachtige kerstster.
Morgen ga ik naar beneden om brood te kopen.
‘Hoe zou ik naar het kleine stadje Spa gaan,’ vraag ik aan Nomade, ‘met de auto of te voet?’
‘Op je ski’s,’ antwoordt zij.

2 opmerkingen:

  1. Die roofvogels doen mij denken aan mijn nacht in de caravan voor ons vertrek naar de Elzas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fuchs op zoek naar een confrontatie met de elementen

    BeantwoordenVerwijderen